Afgelopen weekend heb ik het boek “Hoe pak ik een OEN zijn POEN” gelezen van Leo Pot. Het boek gaat over de psychologie van overtuigen en beschrijft een aantal (vaak herkenbare) cases waarin duidelijk wordt waar mensen zich door laten overtuigen.
Toen ik het boek opende op mijn ereader had ik gemengde gevoelens en dat kwam met name door de titel. Ik nam het boek door de titel niet serieus. Wat een domme titel dacht ik bij mezelf. Maar de titel bleef hangen en het boek bleef boeien. Waarom kan een domme titel slim zijn? Gelukkig had Pot al verwacht dat de titel van het boek vragen zou oproepen. Vandaar ook het laatste hoofdstuk “Bij de titel van dit boek”.
Onderzoekers van de University of Wollongong in Australië ontdekten dat mensen beschikken over een speciaal geheugendeel voor beeldmerken, merknamen en titels. Een beeldmerk (of in dit geval het woord OEN in de titel van het boek) doet er twee seconden over om in het langetermijngeheugen te worden opgenomen. Als de achtergrond beweegt, duurt het langer.
Wetenschappers in Los Angeles ontdekten bovendien dat een beeldmerk of titel het best uit drie letters kan bestaan. Verder toonden ze aan dat kleine letters minder goed worden onthouden dan hoofdletters en de titel beklijft bovendien nog beter als de letters rechts in beeld wordt getoond.
==’
Enkele jaren geleden deden de wetenschappers Matthew McGlone en Jessica Tofighbakhsh onderzoek naar rijm. In dat onderzoek werd nog eens bevestigd dat de hersenen rijmende woorden gemakkelijker opnemen en bovendien dat ze minder snel worden vergeten. Een auteur wil dat graag van zijn titel, vandaar de woorden OEN en POEN, in hoofdletters!
In het kort:
- Beeldmerk doet er twee seconden over om in het langetermijngeheugen te worden opgenomen;
- Ideale lengte van titel of beeldmerk is drie letters;
- Hoofdletters worden beter onthouden dan kleine letters;
- Titel wordt beter onthouden als deze rechts getoond wordt;
- Door rijm toe te passen blijft de titel nog beter hangen.
Leuk om te lezen en nog leuker om te merken dat het onbewust werkt voordat je bij het laatste hoofdstuk aangekomen bent. Maar ja, dan moet je dit artikel ook nog niet gelezen hebben natuurlijk…
Wil je meer lezen over hoe de psychologie van overtuigen werkt in een begrijpbare taal en met herkenbare cases? Dan raad ik je zeker aan op dit boek van Leo Pot te lezen.
[bol_product_links block_id=”bol_5087d704aec9f_selected-products” products=”1001004006579339,1001004008173174″ name=”Domme titel” sub_id=”” background_color=”FFFFFF” text_color=”CB0100″ link_color=”0000FF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″]
Geef een reactie