Wat later dan de bedoeling door omstandigheden. Maar hier is mijn 12 van ’12. Een kleine reeks van mijn hoogtepunten van dit jaar. In dit deel staan we even stil bij de hoogtepunten die onze televisie heeft mogen afspelen. Wat mij opvalt is dat ik steeds meer series ga volgen en steeds minder films kijk. Ik vind een film soms gewoon een te lange zit. Terwijl ik er geen moeite mee heb om meerdere afleveringen van een serie achter elkaar te kijken. Hieronder staan de 12 series en films waar ik het afgelopen jaar het meest van genoten heb.
Intouchables
Hands down het beste dat ik dit jaar op onze televisie voorbij heb zien komen. De film gaat over de indrukwekkende vriendschap tussen Miljonair Philippe en de Senegalees Driss. Philippe is aan een rolstoel gekluisterd en is op zoek naar een persoonlijke verzorger. Driss groeit op in een heel andere omgeving en verdient zijn geld voornamelijk met zaken die het daglicht niet kunnen verdragen en door middel van een uitkering. Maar wie een uitkering wilt moet solliciteren. En zo kruisen beide wegen elkaar en ontstaat er een vriendschap die basis is voor een mooi verhaal vol humor.
Breaking Bad
Breaking Bad, een serie die al sinds 2008 loopt, maar die ik pas in 2012 heb ontdekt. De serie lag al een tijdje op mij te wachten, maar het verhaal trok me niet echt. Maar na 1 aflevering te hebben gezien was ik verkocht. In een record tempo keek ik de 4 seizoenen die ik achter liep en liep ik weer gelijk met de Amerikaanse uitzendingen. Nu is het wachten op seizoen 6!
Het verhaal van Breaking Bad gaat over Walter White, een chemieleraar met een hectisch privé leven. Toen Walter te horen kreeg dat hij longkanker heeft en dus nog maar een paar jaar te leven heeft verandert alles. Samen met één van zijn studenten, Jesse, begint mij met het produceren en verkopen van methamfetamines. Onder de naam ‘Heisenberg’ zetten Walter en Jesse de onderwereld op z’n kop.
Dexter
Hier heb ik een tijdje over na moeten denken. Breaking Bad op 2 of Dexter op 2? De serie Dexter is geweldig! Good guy = bad guy. Ik geniet van de serie. Maar helaas niet zo van het zesde seizoen. Die viel mij nogal tegen. Desalniettemin een mooie derde plaats voor Dexter Morgan.
Dexter Morgen werkt bij de politie van Miami als forensisch onderzoeker. Al op vroege leeftijd verloor hij zijn ouders en dat heeft zijn leven voor altijd verandert. In de loop van de jaren is hij namelijk verandert in een seriemoordenaar. Gelukkig herkende zijn adoptievader, politieman Harry Morgan Dexters psychopatische neigingen en leerde hem hier mee om te gaan. De regels waren helder: Dexter mocht enkel mensen vermoorden ‘die het verdienden’. Hiermee werden seriemoordenaars of andere criminelen bedoeld die de wet wisten te ontwijken.
Het mooiste aan de serie vind ik het dilemma waar Dexter mee worstelt. Hij weet dat hij fout bezig is, maar kan het niet helpen.
The Dark Knight Rises
The Dark Knight Rises is het laatste deel van de Dark Knight trilogie van Christopher Nolan. In dit deel zien we dat Batman na een afwezigheid van acht jaar weer nodig is. 8 jaar lang is Batman voortvluchtig door de opoffering die hij heeft gedaan voor Gotham City (The Dark Knight).
Maar alles verandert door de komst van de ultieme bad guy in de vorm van Bane. Bane is een gemaskerde terrorist die niets goeds in zich heeft. Gotham City kan alleen overleven als Bruce Wayne zijn cape en masker weer uit de kast haalt.
The Dark Knight Rises bij Bol.com
White Collar
Deze serie is speciaal. Want dit is de eerste serie die ik samen met mijn vriendin aan het volgen ben. Onze smaken lopen nogal uiteen. Zij kijkt graag series als: Private Practice, Greys Anatomy en Gossip Girl. En je ziet hier wat voor series ik graag kijk. Niet echt een match. Behalve bij White Collar.
De charmante oplichter Neal Caffrey wordt opgepakt door FBI agent Peter Burke en krijgt een unieke kans. Neal krijgt zijn vrijheid als hij de FBI helpt met het opsporen van criminelen. Het duur niet heel lang voor Neal mensen tegen komt die hem liever terug in de gevangenis of zelfs dood hebben.
Gedurende de serie leren we Neal steeds beter kennen en begrijpen. Hij bedoelt het allemaal lang niet zo slecht.
Nikita
Zoals je hierboven ziet is Nikita zelf al een goede reden om de serie te kijken. Nikita is een vervolg op de serie La Femme Nikita die voor het eerst op TV kwam in 1997. Sinds die tijd is er veel gebeurt.
Nikita raakt als jong meisje betrokken bij een moordzaak. De enige manier om uit de gevangenis te blijven is door te gaan werken voor Division, een geheime overheidsafdeling. Hier wordt ze getraind en blijkt ze één van de beste moordenaar die Division heeft. Dit verhaal wordt in La Femme Nikita verteld.
Nikita merkt dat Division zich niet aan de regels houdt en zelf zijn missies kiest. Nikita besluit te ontsnappen en Division op te doeken. Hier begint Nikita.
Burn Notice
Burn Notice vond ik in eerste instantie niet zo bijzonder. Jaren geleden keek ik het eerste seizoen en vond het wel oké. Toch lijkt de serie bij het grote publiek goed aan te slaan als ik kijk naar de scores die de serie overal krijgt. Dus ik besloot de serie een tweede kans te geven. En nu ben ik verslaafd.
Michael Westen is een spion die wordt ontslagen. En als je als spion wordt ontslagen krijg je niet zomaar een ontslagbrief. Je krijgt een ‘burn notice’. Michael wordt niet alleen ontslagen, zijn leven is in gevaar. Ineens is iedereen naar hem op zoek. Blijkbaar is hij onderdeel van een groter plan en daar wil hij maar al te graag achter komen. Samen met de weinige vrienden die hij heeft gaat hij de strijd aan met een vijand die hij nog niet kent.
De serie kent spanning, romantiek en veel humor. Een combinatie die van Burn Notice een goede serie maken.
Suits
Één van de verrassingen dit jaar. Het verhaal vond ik in eerste instantie niet zo heel interessant. De uitvoering wel. De serie gaat over Mike Ross, een luie, maar briljante schoolverlater. Zonder diploma komt Mike per ongeluk terecht in een sollicitatiegesprek voor één van de beste advocaten van New York: Harvey Specter.
Harvey heeft al meerdere sollicitanten voorbij zien komen en had het een beetje gehad met de standaard afgestudeerde rechtenstudenten. Wat dat betreft kwam Mike precies op het juiste moment en kreeg een aanbod voor een baan. Vanaf dat moment is het voor zowel Mike als voor Harvey zaak om het echte cv van Mike voor iedereen geheim te houden. En dat blijkt moeilijker dan verwacht.
The Newsroom
Nog zo’n verrassing. The Newsroom. Een serie die zich afspeelt rondom Will McAvoy. Will, gespeeld door Jeff Daniels is een geliefd nieuwsanker en presenteert al jaren het programma News Night. De reden van zijn populairiteit is zijn objectieve manier van nieuws verslaan. Maar tijdens een bezoek aan een universiteit wordt zijn populariteit aan het wankelen gebracht. Vanuit het niets doet Will een boekje open over zijn politieke overtuiging. En door filmende studenten werd zijn mening met heel de wereld gedeeld en vertoonde de reputatie van zowel Will als van News Night duidelijke scheuren.
The Newsroom lijkt me een heel realistische weergave van hoe het er aan toegaat op een nieuwsredactie. Ik heb het nog nooit in het echt meegemaakt, maar ik kan me zomaar voorstellen dat het er zo aan het gaat daar. Juist daarom vind ik het zo’n sterke serie. Interessant om te zien hoe bronnen aangeboord worden en hoe nieuws nieuws wordt. Ik kan niet wachten tot het volgende seizoen!
Homeland
Na 8 jaar van gevangenschap wordt militair Damian Lewis bevrijd en herenigd met zijn familie. Uiteraard wordt hij onthaald als held in zijn land en moet zijn familie wennen aan de man waarvan ze dachten dat hij nooit meer thuis kwam. Toch wordt er getwijfeld aan zijn oprechtheid.
Homeland gaat over CIA agente Carrie Mathison die ervan overtuigd is dat de recent geredde oorlogsgevangene Damian Lewis (bekend van de series Life en Band of Brothers) in werkelijkheid in contact staat met Al Qaida om een aanslag uit te voeren op Amerikaans grondgebied. Maar dat is natuurlijk niet zomaar bewezen.
Het verhaal is niet heel briljant, maar de acteurs en het acteerwerk maken dat ruimschoots goed. Seizoen 2 ligt nog op mij te wachten om gekeken te worden!
Warrior
Deze film gaat over het ontwrichte gezin Conlon. Ex-marinier Tommy Conlon keert na veertien jaar terug op de plek waar hij is opgegroeid. De band met zijn vader is slecht, maar toch wil hij graag door hem getraind worden voor het grootste mixed martial arts toernooi ter wereld. Om hele andere redenen besluit ook broer Brendan te gaan trainen voor het toernooi.
Een verhaal over een verscheurde familie, helden die eigenlijk geen helden zijn en twee broers die herenigd worden in de finale van een toernooi dat hun leven voor altijd zal veranderen.
Fringe
We nemen The X-Files en Lost en stoppen dit in een blender. Schenk dit in een glas en je hebt Fringe. Één van de hoofdpersonen van Fringe is Olivia Dunham, FBI agent en lid van Fringe Division. Dit is een geheim onderdeel van de FBI die verantwoordelijk is voor de zogenaamde Fringe events. Onverklaarbare voorvallen die af en toe doen denken aan The X-Files. Met name het eerste seizoen doet daar erg aan denken. Maar hoe verder je in de serie komt, inmiddels zit ik halverwege seizoen 5, des te meer de serie me doet denken aan Lost. En dat is niet positief. De eerste 2 seizoenen waren echt ijzersterk. Maar de seizoenen daarna worden toch wel erg vaag. Zoals bij Lost.
Toch mag deze serie niet in mijn lijstje ontbreken. Ik blijf het trouw volgen en hoop op een beter einde dag bij Lost. Een aanrader voor alle fans van The X-Files, Warehouse 13 en Eureka.
Geef een reactie