Ik denk het niet…
Absoluut, ik ben er van overtuigd dat op den duur Social Media er voor kan zorgen dat de omzet stijgt. Ook ben ik er van overtuigd dat op de lange termijn Social Media bij kan dragen bij betere recruitment. Maar laten we social media (ik schrijf het nu expres zonder hoofdletters) alsjeblieft niet zien als dé oplossing.
Te vaak hoor ik dat social media de weg is die ingeslagen moet worden. Als de huidige communicatiekanalen niet meer voldoen aan de eisen dan moeten we nieuwe gebruiken. Kan het niet zo zijn dat de huidige kanalen gewoon niet op de juiste manier gebruikt worden? Is daar geen winst te behalen?
Kijk eens aandachtig naar de content die je verspreid via de huidige kanalen. Voldoet deze nog wel? Past de boodschap nog wel bij de doelgroep? Als de doelgroep verandert moet de boodschap hier natuurlijk ook op aangepast worden.
Als je verschillende doelgroepen aan wilt spreken moet je dit doen met verschillende boodschappen en niet met een boodschap die bedoeld is voor het grote publiek. Beetje schieten met hagel met een blinddoek voor in een aquarium. Hopen dat je een vis raakt…
Dus: boodschap die bij de doelgroep past, op een kanaal dat bij de doelgroep past. Dit is niet automatisch social media. Helemaal afhankelijk van de strategie die gevolgd wordt. En dan bedoel ik de communicatiestrategie en niet de social media strategie, want die bestaat niet. Maar dat is een discussie voor later…
Geef een reactie