Op dinsdag 10 april was ik aanwezig bij een kennissessie van DeMeter, Platform voor de Toekomst van DM, in Van der Valk Schiphol. Thema van deze sessie was: “Social media het einde van de hype?” Onderwerpen die aan bod zouden komen waren ROI, KPI’s, strategie en in twee van de drie presentaties stond de strategie van het Wereld Natuur Fonds centraal.
Omdat mijn collega zelf niet aanwezig kon zijn ben ik naar Schiphol gegaan om deze kennissessie bij te wonen en terug te keren naar Brabant met een volle rugzak aan kennis. Ik had mijn collega beloofd een verslagje te maken en als ik dan toch bezig ben deel ik mijn ervaringen ook graag met jullie.
Brand Media Modelling – Jacques Koster (SurPlace)
Toen ik de naam Jacques Koster zag op het programma moest ik direct terugdenken aan Digital Marketing Live van Emerce een aantal weken terug. Helaas was niet alleen Jacques naam een moment van herkenning. Volgens mij had Jacques zelfs precies het zelfde bloemetjesoverhemd aan en begon zijn presentatie met een aantal wielermetaforen. Een klein uurtje deja vu.
Het product wat Jacques kwam presenteren is SurPlace, een brand media modelling tool waarmee het mogelijk is om de effecten te meten van mediainzet. En dan mediainzet in de breedste zin van het woord. Zoals op de site zelf staat krijgt de adverteerder per week en bijna realtime inzicht in alle communicatie rendementen van al zijn reclame- en promotieuitingen, in alle soorten oude en nieuwe media.
Wat mij het meest bij is gebleven is dat we via het hoofd van de consument het hart moeten zien te bereiken en vandaaruit de portemonnee. Dit laatste moet niet het eerste doel zijn.
Wat ik erg jammer vind aan de presentatie van Jacques is dat het voornamelijk gaat over het product en veel minder over het idee erachter. Dit was tijdens het Digital Marketing Live event niet anders. De gedachte achter een kennissessie is volgens mij dat er kennis gedeeld moet worden en dat was in dit geval echt minimaal. Twee gefilmde testimonials van tevreden klanten maakten de productpresentatie helemaal af. Erg jammer, want Jacques komt op mij over als een man met een lading aan kennis en ervaring.
Verzilveren van communities – Sander Hof & Sander Prinsen (StormMC)
De presentatie van StormMC werd verzorgd door twee Sanders, Sander Prinsen, de eigenaar van het marketing-communicatiebureau en Sander Hof, de verantwoordelijke voor social media. StormMC houdt zich voornamelijk bezig met display, affiliate, social en search. Voor het WNF heeft StormMC meegeholpen bij het koppelen van personas aan Facebook profielen.
In de presentatie zaten een aantal interessante cijfers. Deze cijfers komen voornamelijk uit de infographic van Wildfire en uit een presentatie van ConstantContact. De cijfers die uit deze bronnen gehaald werden vertelden voornamelijk iets over de interactiviteit en de dialoog tussen mens en merk.
Van de cijfers zijn de percentages van mensen die de interactie aangaan met hun favoriete merken op verschillende netwerken mij het meest bijgebleven. Op Facebook gaat maar liefst 34% van de mensen de interactie aan met merken. Op Twitter en LinkedIn is dat respectievelijk maar 4% en 1%.
Ook zijn de redenen om een merk op Facebook te liken interessant, maar niet geheel onverwacht. 58% van de fans is al een loyale klant van het merk en 57% van de fans liked de pagina om kortingen te ontvangen.
31% geeft aan dat ze het merk liken om toegang te krijgen tot exclusieve content. Het afschermen van content op de timeline door een welkomspagina die de bezoeker eerst moet liken kan je dus veel fans kosten.
StormMC gebruikt de volgende stappen om een communitie op te zetten:
- Binden: Laten groeien van de fanbase;
- Boeien: Behouden van de fanbase;
- Activeren: Verzilveren van de communitie en dit kan verschillende dingen inhouden:
- Leads
- Verkoop
- Donateurs
- Enz.
StormMC werkt veel met personas. Een persona is een weergave van (een deel van) de doelgroep die kunnen helpen bij het doen van voorspellingen ten aanzien van de effectiviteit van marketinginspanningen. Voor het WNF hebben ze vier personas bedacht waar verschillende soorten advertenties aangekoppeld werden. Door deze manier van werken kon vooraf een voorspelling gedaan worden van welke personas zich voornamelijk onder de fans op Facebook bevinden. En vervolgens kan ook een voorspelling gedaan worden welke advertentie het meest effectief zou zijn. Hier ga ik zelf in de toekomst meer gebruik van maken.
De ROI van social media – Marlou van Campen (WNF)
Voor deze presentatie kwam ik. Ik ben heel benieuwd hoe een charitatieve instelling als WNF omgaat met social media. Hoe bepaalt WNF wat de ROI is van social media en wat is hun strategie? Online marketing en social media manager Marlou van Campen ging het ons vertellen. De energie spatte ervan af toen Marlou van Campen het stokje na de pauze overnam. Ze had er zin in volgens mij!
Geen standaard PowerPoint dit keer, maar een Prezi. Lang geleden dat ik die gezien heb. De presentatie van Marlou is hier terug te zien.
Het grootste deel van de presentatie ging over de strategie van WNF, waarbij het team gebruik maakte van de nodige tools. Onder andere zijn een social media kwadrant en de social media matrix. Deze worden gebruikt om interactie, bereik en doelgroep inzichtelijk te maken.
Als het gaat over ROI geeft het filmpje dat Marlou laat zien goed weer hoe ze zelf over ROI denkt:
De ROI van social media inspanningen van WNF worden in 6 stappen gemeten:
- Eendimensionaal. Kwantitatief, aantal bezoekers op de website, aantal followers op Twitter en aantal fans op Facebook.
- Interesse. Waar komen de bezoekers vandaan? Op welke manier zijn ze in aanraking gekomen met het merk?
- Relevantie. Wat is het bereik, wie zijn de ambassadeurs. Kortom wat is de betrokkenheid van de fans?
- Resultaat. Wat is het resultaat per kanaal? Resultaat van advertentiecampagne.
- Intern proces. Alle neuzen dezelfde kant op. LinkedIn profielen gelijk trekken. Medewerkers social media check.
- Klantkennis. Taal van de klant leren. Weten wie de ambassadeurs zijn.
De presentatie van Marlou was erg verhelderend. Goed om te zien hoe serieus het WNF omgaat met social media. Marlou sloot de presentatie af met de dingen die zij geleerd heeft gedurende het hele proces.
- Denk vanuit organisatiedoelen;
- Het is OK om in cijfers te denken;
- Houdt in het achterhoofd dat die cijfers staan voor mensen;
- Betrek de achterban bij wat je doet;
- Laat je niet overweldigen door een tool;
- Maak tijd vrij voor de interne organisatie.
Het meeste heb ik geleerd van de laatste presentatie. Goed om meegenomen te worden in de strategie van een groot merk als het Wereld Natuur Fonds. Ook de cijfers van StormMC en het gebruik van personas hebben weer tot nieuwe inzichten geleid. En natuurlijk ook weer een heleboel interessante mensen ontmoet, waaronder Melissa Oosterbeek die naast mij zat en het twitteraccount van DeMeter beheerde. Een geslaagde avond dus.
Geef een reactie