Wat drijft mij? Wat vind ik nu echt leuk om te doen? Waar ben ik goed in en wat is mijn passie?
Vragen waar ik heel erg mee worstel. Niet alleen nu, maar al een hele lange tijd. Stil zitten lukt niet en soms word ik helemaal gestoord van mezelf. Tijd om actie te ondernemen!
Vorige maand mijn netwerk op LinkedIn onder handen genomen. De maand november staat in het teken van de belangrijkste persoon in mijn leven: Ik! Deze maand wil ik antwoord krijgen op de vragen die ik mezelf hierboven stel, maar ook op vragen waarvan ik de vraag nog niet eens weet.
Business Model You
Een tijdje geleden vroeg een vriendin me of ik haar kon helpen. Ze zat niet meer lekker in haar vel op haar werk en ze had het gevoel dat ze iets anders wilde. Maar wat… Om haar te kunnen helpen heb ik het boek Business Model You aangeschaft. Op een avond hebben we samen voor haar een business model gemaakt met haar als middelpunt. Een eye opener!
Tot nu toe is het daar eigenlijk bij gebleven. Jammer, want volgens mij een super krachtige tool. Een super krachtige tool die ik ook prima voor mezelf kan gebruiken. Waarom ik dat nog niet gedaan heb? Geen idee, volgens mij kende ik mezelf goed genoeg om de juiste keuzes te kunnen maken. Maar daar denk ik nu anders over. Wie is Martijn? Ik wil graag kennismaken met mezelf en hier ga ik het boek Business Model You voor gebruiken. En jullie natuurlijk! Ik neem jullie mee op mijn ontdekkingstocht en zal af en toe ook jullie hulp nodig hebben.
Business Model Canvas
Het Business Model Canvas, een tool die ik al een aantal keer heb mogen gebruiken. Heel krachtig als je samen een business model inzichtelijk wilt maken. Waar ik het canvas tot nu toe voor gebruikt heb:
- Nieuwe afdeling vormgeven;
- Productontwikkeling;
- Samen met een klant naar een marketingstrategie toe werken.
Het Business Model Canvas is een schema dat bestaat uit 9 componenten van een businessmodel. Het canvas kun je printen op een groot vel papier. Vervolgens kun je gezamenlijk invulling geven aan de componenten. Een effectieve techniek om een beeld te schetsen van hoe organisaties werken.
In een volgend artikel zal ik verder stil staan bij dit model.
Kun je niet wachten en wil je meer weten over het Business Model Canvas? Dan raad ik je aan om het boek Business Model Generation te lezen. Echt een aanrader!
Persoonlijk business model
Een business model maken voor een organisatie is leuk, maar niet heel erg toepasbaar op het probeer waar ik mee rond loop. Behalve als ik mezelf als organisatie ga zien. De 9 componenten van het model zijn ook invulbaar voor een persoon. Daar hebben een aantal enthousiaste schrijvers op ingespeeld door een aangepaste versie van de methode te maken en het Business Model You te noemen. Het Business Model Canvas staat centraal, in een aangepaste versie en wordt aangevuld door een aantal andere oefeningen die jou meer inzicht gaan geven in jezelf. Die mij meer inzicht gaan geven in mezelf.
Spannend!
Wie is Martijn? Hopelijk gaan we er nu achter komen. Tijd om het toetsenbord aan de kant te schuiven en om te gaan plakken. Morgen de eerste versie van mijn eigen Business Model Canvas. Een beginnetje kun je al zien in de afbeelding boven dit artikel. Rest mij nog om jullie te vragen hoe jullie er achter zijn gekomen wat jullie drijft? Ik lees het graag hieronder bij de reacties!
[bol_product_links block_id=”bol_509699697715b_selected-products” products=”1001004007798164,9200000000479485″ name=”BMG/Y” sub_id=”” background_color=”FFFFFF” text_color=”CB0100″ link_color=”0000FF” border_color=”D2D2D2″ width=”600″ cols=”2″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″]
Geef een reactie