Gisteren heb ik een fijne werkdag gehad. Heel de dag heb ik bij Seats2Meet in Den Bosch gezeten en heb ik flink wat meters kunnen maken met opdrachten. Koptelefoon op, lekker playlistje op Spotify en gaan met die banaan! Een dag als deze geeft voldoening en maakt van mij een tevreden mens. Was het maar elke dag zo’n feest… Maar wanneer is het voor mij nou een goede dag en wanneer een slechte dag? Om daar achter te komen besteed ik mijn vrije avond om mijn eerste persoonlijke businessmodel in te vullen.
Zoals ik eerder deze week al aangaf ga ik deze maand op zoek naar mezelf. Wie is Martijn? Wat drijft Martijn en waarom doet hij de dingen zoals hij dat doet?
Mijn eerste persoonlijke businessmodel
Om mijn persoonlijke businessmodel in kaart te brengen heb ik het Business Model Canvas op A2 formaat geprint. Met schilderstape heb ik deze aan de binnenkant van de deur van de studeerkamer gehangen en met het boek Business Model You bij de hand is het nu een kwestie van Post-its plakken. Voor degenen die bekend zijn met Business Model Generation een waarschuwing: De elementen worden echt heel anders ingevuld. Ik raad je echt aan om Business Model You te lenen of aan te schaffen. Of contact op te nemen met mij!
Nou, daar gaan we dan!
Business Model Canvas
Het Business Model Canvas is een template dat gebruikt wordt voor strategische management vraagstukken. Het model is ontwikkeld door onder andere Alexander Osterwalder en Yves Pigneur en wordt over heel de wereld gebruikt. In het boek Business Model Generation wordt het canvas voor het eerst gebruikt om organisaties meer vorm te geven. Een aantal jaar later hebben enthousiastelingen het model gebruikt ten behoeve van persoonlijke ontwikkeling in het boek Business Model You. Ik zal kort, zo kort mogelijk het model uitleggen voordat ik mijn eigen persoonlijke businessmodel met jullie deel. Het model kun je hier downloaden en ziet er als volgt uit:
Key resources
Dit element geeft antwoord op de vragen wie ben je en wat heb je. De volgende zaken komen hier terecht:
- Interesses (geïnteresseerd in communicatie);
- Specifieke capaciteiten (mensen kennis);
- Specifieke vaardigheden (kennis van social media);
- Persoonlijke kenmerken (oplossingsgericht);
- Immatereriele assets (uitgebreid netwerk);
- Materiele assets (auto).
Kernactiviteiten
Het element Kernactiviteiten hangt heel erg samen met Key resources. Wat je doet vloeit op natuurlijke wijze voort uit wie je bent. Tenminste, zo zou het moeten zijn in een ideale wereld. In dit hokje komen de cruciale taken te staan die je in je functie uitvoert. Niet alle taken, maar de taken die jouw werk zich van anderen onderscheidt.
Klanten
Ik heb in het verleden al eerder gewerkt met het Business Model Canvas en met name bij dit element blijkt het grote verschil tussen Business Model Generation en You. De klanten die bedoeld worden in het persoonlijke businessmodel zijn voornamelijk degenen binnen de organisatie die jou betalen om een benefit te ontvangen (of die zonder kosten een voordeel ontvangen en gesubsidieerd worden door betalende klanten).
De klanten die ik heb “geplakt”:
- Directe baas of in mijn geval manager;
- Degenen aan wie ik nog meer rapporteer;
- Degenen die afhankelijk van mij zijn;
- Degenen die gebaat zijn bij mijn werk;
- Afnemers van producten waar ik rechtstreeks mee te maken heb;
- Key partners;
- Bredere communities die verbonden zijn door gemeenschappelijke commerciële, professionele of sociale belangen.
Geleverde waarde
Kanalen
- Je kunt geschreven rapporten toesturen;
- Met mensen praten;
- Codes voor een ontwikkelinsserver uploaden;
- Mondelingen presentaties geven;
- Persoonlijk of online;
- Vervoersmiddelen gebruiken.
Klantrelaties
- Persoonlijke face-to-face dienstverlening;
- Relatie op ‘afstand”;
- Email;
- Schriftelijke communicatie;
- Eenmalige transactie;
- Continue dienstverlening;
- Acquisitie;
- Retentie;
Key partners
- Motiveren;
- Advies geven;
- Groeikansen bieden;
- Resources geven;
- Leden van mijn professionele netwerk.
Inkomsten en benefits
Kosten
- Opleidings- of abonnementskosten;
- Reiskosten;
- Voertuig;
- Tools;
- Speciale kleding;
- Internet-, telefoon-, transport-, of energiekosten die je maakt als je thuis werkt of op locatie bij klanten.
- Stress;
- Ontevredenheid;
- Onduidelijkheid;
- Onzekerheid.
Mijn persoonlijke businessmodel
Arjan Brouwer says
Interessant Martijn! Volg het met belangstelling. Ik denk dat je met zoveel prikkels om je heen, zoveel kanalen, zoveel mogelijkheden onrust in je voelt. Dat probeer je te kalmeren met allerlei structuren en tools maar dat gaat het niet oplossen. Focus is the key, keuzes maken.
Martijn says
Bedankt voor jouw reactie Arjan! Je hebt gelijk, focus is de sleutel. Maar waarop focussen? Alle prikkels, kanalen en mogelijkheden afsluiten en kijken wat er overblijft?
Rick says
Hi Martijn,
Ik ben mij op dit moment volop met dit onderwerp bezig en vind het een interessant model om te gaan gebruiken.
Adviseer je nog steeds het boek Business model you of zijn er nog betere boeken in de tussentijd ?
Martijn says
Bedankt voor jouw reactie Rick. Het boek is nog steeds een aanrader, ik gebruik het minimaal 1x per jaar om mijn businessmodel op te frissen. Er zijn ook vervolgen verschenen van de zelfde schrijver. Deze zoomen in op onderdelen van het business model canvas. Ook deze zijn zeker de moeite waard! Kijk op Bol.com even naar andere boeken van deze schrijver. Succes met jouw model!
Stefan says
Hoi Martijn,
Op dit moment voor de opleiding volop bezig met dit onderwerp. Dankzij je blog is het businessmodel me nu duidelijk. Zoals je al aangaf is het een leuke ervaring om te merken dat je eigen inzicht veranderd terwijl je met het model bezig bent.
Misschien vind je het boek “MBA in één dag” van Ben Tichelaar iets? Een zeer interessant boek waar onder andere het model besproken word.
Hartelijk dank voor het verduidelijken van het model!
ps. de foto’s zijn helaas niet meer zichtbaar.