Social Media guru, Social Media expert, ze schieten als paddestoelen uit de grond… Maar kan dat wel? Kun je wel specialist zijn op het gebied Social Media? In het boek Outliers van Malcolm Gladwell (vertaald naar het Nederlands met de titel Uitblinkers) geeft Gladwell weer dat het op z’n minst 10.000 uur duurt voor de status van expert is bereikt. Er vanuit gaande dat deze man weet waar hij het over heeft betekent dat dat het ruim 5 jaar duurt voordat iemand de titel van Social Media expert (of een variant) kan dragen. Je zult dus bezig moeten zijn met Social Media sinds 2005. Lijkt me een beetje moeilijk als het hele concept van Social Media ruwgeschat zo’n 2 jaar oud is. De meeste tools en platformen bestonden in die tijd nog niet eens.
Natuurlijk bestond Facebook al en was heel Nederland al bezig met Hyves, maar er werd toen nog niet gesproken over Social Media.
En? Wat denk jij er over? Ben jij een Social Media expert en wat is jouw definitie van deze status? Deel het met me in de comments!
De info hierboven komt overigens uit dit artikel van Eye For Travel.
Related articles
- Using Social Media to Become a Subject Matter Expert (compukol.com)
- Crafting a Winning Social Media Strategy (kylelacy.com)
- How to See the World Like Malcolm Gladwell (bigthink.com)
- Don’t waste your time with Social Media Experts [Warren Cass] (ecademy.com)
Guus van de Sande says
Zolang in de IT-wereld 25 jarige net afgestudeerde IT-ers worden gedetacheerd als ‘senior’ consultant, zul je ook dit soort experts tegenkomen. Aan de andere kant geldt natuurlijk het gezegde ‘in het land der blinden, is eenoog koning’. Veel organisaties weten niet wat ze met Social Media aanmoeten, zien meer bedreigingen dan kansen. Het is dan goed dat er voortrekkers zijn, die uitleggen dat Social Media mogelijkheden bieden op velerlei terreinen.
Martijn Bloksma says
Absoluut mee eens Guus. Als recruiter krijg ik ook vaak starters te spreken die vanuit school graag consultant willen worden of manager. In mijn ogen wordt je pas een goede consultant of manager na een aantal jaar ervaring, niet vanuit de schoolbanken.
Tuurlijk moeten er voortrekkers zijn, ik vind het leuk om zelf ook als voortrekker gezien te worden. Maar jezelf Social Media expert noemen en zijn zijn twee heel verschillende dingen.